Jäljet

11.3.2018

Jäljet
Pokot
Puola, Ranska 2017
Ohjaus: Agnieszka Holland, Kasia Adamik
Käsikirjoitus: Olga Tokarczuk ja Agnieszka Holland, Tokarczukin romaanin Drive Your Plough Over the Bones of the Dead pohjalta.
Pääosissa: Agnieszka Mandat, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszal, Miroslav Krobot
K12
128 min
puhuttu kieli: puola


Raamatun käskyt eivät koske eläimiä, sanoo pappi koiransa menettäneelle naiselle elokuvassa Jäljet. Eläinten nostaminen perheenjäseniksi on osoitus väärästä ylpeydestä, koska ne on tarkoitettu palvelemaan ihmisiä. Janina Duszejko (Agnieszka Mandat-Grabka) ei tätä sanomaa hyväksy ja alkaa taistella viattomien luontokappaleiden puolesta. Pian puolalaisen pikkukylän rauhaa alkavat varjostaa salaperäiset kuolemat, jotka kohdistuvat eläimiä julmasti kohteleviin ihmisiin. Duszejko esittää poliisille teorian eläinten kostosta. Hänen mukaansa turkistarhoilla vangitut ketut, salametsästyksen uhrit ja ylijäämänä tunkioille heitettävät ruhot ovat viimein ottaneet vallan käsiinsä ja luonto on lähtenyt kostoretkelle, jota on vaikea pysäyttää. Hän jää omien teorioidensa kanssa yksin, mutta paikalliset nuoret (Patrycja Volny ja Jakub Gierszal) sekä naapurin intohimoinen sienestäjä (Wiktor Zborowski) yrittävät tukea naista hänen kamppaillessaan eläintenoikeuksien puolesta.

Mistään vegaanien kostosta ei Jäljissä ole kyse, vaan pohdinnasta, mikä saa ihmiset kohtelemaan eläimiä julmasti. Jos suojattomat luontokappaleet joutuvat silmittömän väkivallan kohteeksi, mitä se kertoo käytöksen sallivasta yhteisöstä. Elokuva pohtii valtakoneiston toimimista pikkukylän näkökulmasta. Poliisi ja kirkko katsovat paikallisten toimia läpi sormiensa, koska kyse on vain eläimistä. Niiden kohtalot kuitenkin heijastuvat kaupungin sisäisissä valtarakenteissa, sillä myös naisia kohdellaan kuin saaliita. Turkiksiin puetut naiset ovat vankeja omissa kodeissaan tai heitä esitellään valloituksina muille miehille metsästyskerhon kellarissa. Heille vastakohdan tarjoaa omissa oloissaan viihtyvä Duszejko, joka särmikkäänä naisena ei alistu kylän metsästystä ylistävään ilmapiiriin.

Agnieszka Holland yhdessä tyttärensä Kasia Adamikin kanssa ovat onnistuneet Jälkien ohjauksessa tasapainottamaan myyttisen slaavilaisen ilmapiirin ja nordic noir -tyylisen murhatutkimuksen. Kärjistettyjen maailmojen yhteentörmäystä on kiinnostava seurata ja elokuvan musta huumori rytmittää hienosti murhamysteeriä. Elokuva ei paljasta korttejaan, vaan leikittelee mahdollisuuksien runsaudella loppuun asti. Jäljet on kauniisti kuvattu elokuva, jossa autojen valokeilat vilkkuvat yössä kuin eläinten silmät ja usvaisilla pelloilla liikkuvat kauriit tarkkailevat ympäristöä hiljaisina todistajina. Ohjaajakaksikko palkittiin Berliinin elokuvajuhlilla 2017 Alfred Bauer palkinnolla, joka annetaan uusia perspektiivejä elokuvalliseen ilmaisuun tuoville elokuville.

Emilia Koivumäki

Arvostelu on muokattu aikaisemmin verkkolehti Film-O-Holic.comissa julkaistusta ensi-ilta-arvostelusta.