Toivon tuolla puolen

22.10.2017

Toivon tuolla puolen
Toivon tuolla puolen
Suomi 2016
Ohjaus: Aki Kaurismäki
Käsikirjoitus: Aki Kaurismäki
Pääosissa: Sakari Kuosmanen, Sherwan Haji, Kati Outinen
K12
100 min
Elokuva esitetään 35 mm filmikopiolta ensimmäistä kertaa Turussa!
puhuttu kieli: suomi, englanti

Kansainvälisesti ja kotimaassakin tunnetuimman suomalaisohjaajan Aki Kaurismäen uusin elokuva Toivon tuolla puolen pureutuu ohjaajalleen ominaisella lakonisella tyylillä ajankohtaisen aiheeseen pakolaiskriisiin ja sen näkymiseen Suomessa. Elokuva jatkaa Kaurismäen Le Havressa (2011) aloittamaa epävirallista satamakaupunkitrilogiaa tarinan sijoittuessa ohjaajalleen tutumpaan ympäristöön – Helsinkiin. Haastatteluissa Kaurismäki on sanonut lopettavansa ohjaamisen, mutta Toivon tuolla puolen perusteella toivokaamme, että tämä ei pidä paikkaansa.

Elokuva kertoo Suomeen pakolaisena saapuvasta Khaledista (Sherwan Haji), joka yrittää saada turvapaikan sekä löytää siskonsa. Toisena päähenkilönä toimii yrittäjä Wikström (Kaurismäen vakionäyttelijä Sakari Kuosmanen), joka on siirtymässä vaatekaupasta ravintola-alalle Kati Outisen näyttelemän vaatekaupan omistajan avustuksella. Khaled ja Wikström kohtaavat ja vaikean alun jälkeen miesten välille kehittyy ystävyys. He pyrkivät auttamaan toinen toisiaan sekä ravintolan pitämisessä että Khaledin siskon löytämisessä.

Kaurismäki on aikaisemmissa elokuvissaan kuvannut työväenluokkaisia hahmoja, jotka pyrkivät selviytymään, ja samalla tavoin hän lähestyy Toivon tuolla puolen -elokuvassaan yhteiskunnan alimmalle tasolle pakotettuja pakolaisia. Elokuva kommentoi vahvasti suomalaisten viranomaisten usein absurdilta vaikuttavaa toimintaa pakolaisten käsittelyssä. Lähestymistapa on kuitenkin humaani ja kaikkia ihmisiä kunnioittava. Tälle tarkastelukulmalle on kysyntää aikamme vihapuheiden keskellä.

Toivon tuolla puolen oli ehdolla Berliinin elokuvajuhlilla parhaaksi elokuvaksi ja se voitti Hopeisen karhun parhaasta ohjauksesta. Se palkittiin myös parhaana elokuvana kansainvälisen elokuvakriitikoiden järjestön Fiprescin äänestyksessä, missä sitä vastaan kisasi Barry Jenkinsin Moonlight (2016). Oscareista kisaamaan elokuvaa ei omapäisen ja periaatteistaan kiinnipitävän auteur-ohjaajansa tahdosta tarjottu.